Fashion Revolution: Who made my clothes? Το ερώτημα που πρέπει όλους να μας απασχολήσει

at 10:08 πμ
5
Fashion Revolution: Who made my clothes? Το ερώτημα που πρέπει όλους να μας απασχολήσει

Γράφει η Σταυρίνα Δρακωνάκη

Λίγοι είναι αυτοί που αναρωτιούνται από που προέρχονται τα ρούχα που αγοράζουν. Ποιες είναι οι συνθήκες υπό τις οποίες εργάζονται οι άνθρωποι στον τομέα της παραγωγής; Υποστηρίζεται το δίκαιο εμπόριο; Από τι υλικά είναι φτιαγμένα; Είναι βιώσιμα για το περιβάλλον μας; Μήπως τελικά πρέπει να σκεφτόμαστε περισσότερο πριν αγοράσουμε τα ρούχα μας ή προβούμε στον υπερκαταναλωτισμό;

Αυτό ακριβώς επιδιώκει να κάνει το Fashion Revolution. Την επίτευξη της διαφάνειας στην βιομηχανία της μόδας. Όραμά του είναι η δημιουργία μιας παγκόσμιας βιομηχανίας μόδας η οποία εξοικονομεί πόρους, προστατεύει και αποκαθιστά το περιβάλλον, σέβεται και εκτιμά τους ανθρώπους που εργάζονται σε αυτήν, περισσότερο από την ανάπτυξη και το κέρδος.

“Who made my clothes?”

Είναι το απλό αλλά πολύ εύστοχο ερώτημα του κινήματος που πρέπει όλους να μας απασχολήσει.

Τι είναι το Fashion Revolution;

Στις 24 Απριλίου του 2013, το εργοστάσιο του συγκροτήματος Rana Plaza στο Μπαγκλαντές κατέρρευσε με αποτέλεσμα τον απολογισμό περισσότερων από 1.100 θυμάτων. Με αφορμή αυτή την τραγωδία, την ίδια χρονιά, 3 μήνες αργότερα δημιουργήθηκε το παγκόσμιο κίνημα του Fashion Revolution.

Απαρτίζεται από ανθρώπους από όλο τον κόσμο, σχεδιαστές, ακαδημαϊκούς, παραγωγούς ενδυμάτων, εργαζόμενους στο χώρο της μόδας αλλά και απλούς ανθρώπους που αγαπούν τη μόδα και αυτοπροσδιορίζονται ως πολίτες του κόσμου.

“Αγαπάμε τη μόδα. Αλλά δεν θέλουμε τα ρούχα μας να εκμεταλλεύονται τους ανθρώπους ή να καταστρέψουν τον πλανήτη μας. Απαιτούμε ριζική, επαναστατική αλλαγή. Αυτό είναι το όνειρό μας!”

Η παγκόσμια βιομηχανία μόδας βασίζεται ως επί το πλείστον στην εκμετάλλευση των φυσικών πόρων και των ανθρώπων που εργάζονται σε όλη την αλυσίδα εφοδιασμού της. Το επικρατέστερο επιχειρηματικό μοντέλο που ευδοκιμεί είναι η παραγωγή περισσότερων ρούχων από ότι οι άνθρωποι χρειάζονται καθώς και η χειραγώγησή τους στην υπερκατανάλωση με ολοένα και πιο γρήγορους ρυθμούς.

Οι αδικίες είναι ενδημικές διότι οι αλυσίδες εφοδιασμού είναι πολύπλοκες, κατακερματισμένες, αδιαφανείς και επειδή κάποιοι άνθρωποι έχουν τεράστια δύναμη, ενώ κάποιοι άλλοι όχι. Εν τέλει, η βιομηχανία της μόδας ανταμείβει πάνω απ’ όλα την οικονομική ανάπτυξη και το κέρδος.

Ωστόσο, με τη συστηματική και διαρθρωτική αλλαγή, η παγκόσμια βιομηχανία μόδας μπορεί να απομακρύνει εκατομμύρια ανθρώπους από τη φτώχεια και να τους προσφέρει έναν τίμιο και αξιοπρεπή βιοπορισμό. Μπορεί να συντηρήσει και να αποκαταστήσει τον ζωντανό πλανήτη. Μπορεί να φέρει τους ανθρώπους κοντά και να αποτελέσει μια πηγή χαράς, δημιουργικότητας και έκφρασης.

Για την επίτευξη της διαφάνειας όμως, βασικός παράγοντας είναι η αύξηση της ζήτησής της. Είναι καθήκον των καταναλωτών να ζητούν μία μόδα ηθική και βιώσιμη. Τότε τα μεγάλα brands και οι έμποροι λιανικής θα είναι πρόθυμοι να ενημερώσουν το κοινό τους, τους αγοραστές τους για τα άτομα που κατασκευάζουν τα προϊόντα τους. Τότε οι κατασκευαστές, οι παραγωγοί και οι εργαζόμενοι θα γίνουν ορατοί. Τότε θα ακουστούν οι ιστορίες τους.

“Αποστολή μας είναι ο περιορισμός της περιβαλλοντικής επιβάρυνσης κατά την παραγωγή, μεταφορά και διάθεση ειδών μόδας, η προάσπιση των δικαιωμάτων της αξιοπρέπειας των εργαζομένων σε όλη την έκταση της εφοδιαστικής αλυσίδας, ο περιορισμός της σπατάλης πόρων και η προώθηση βιώσιμων λύσεων.”

Το Fashion Revolution επομένως επιδιώκει να ευαισθητοποιήσει και να ενημερώσει τον κόσμο σχετικά με τις συστημικές προκλήσεις που αντιμετωπίζει η βιομηχανία της μόδας. Να τους βοηθήσει να κατανοήσουν τις επιπτώσεις που έχουν τα ρούχα που αγοράζουν και πώς οι ίδιοι μπορούν να επηρεάσουν την παγκόσμια βιομηχανία μόδας. Να τους εμπνεύσει ώστε να καταναλώνουν λιγότερο και να εκτιμούν την ποιότητα.

Όπως αναφέρει η ομάδα του Fashion Revolution οι στόχοι που θέλει να πετύχει έως το 2025 είναι οι εξής:

-Αυξημένη αντίληψη του κοινού σχετικά με τις κοινωνικές και περιβαλλοντικές επιπτώσεις της ένδυσης

-Μειωμένη παραγωγή και κατανάλωση ενδυμάτων κατ ‘όγκο και αυξημένες εναλλακτικές λύσεις ως προς την κατανάλωση

-Αυξημένη διαφάνεια μεταξύ μεγάλων εμπορικών brands και λιανοπωλητών, επιτρέποντας σε περισσότερους ανθρώπους να υποχρεώνουν τις εταιρείες να λογοδοτούν για τις συνθήκες εργασίας, τους μισθούς και τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις

-Μια νέα κυρίαρχη πολιτιστική αφήγηση βασισμένη στη διαφάνεια, το σεβασμό των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και την αξιοπρέπεια καθώς και τη διατήρηση του περιβάλλοντος ώστε να γίνεται κινητήρια δύναμη για το κοινό και τη βιομηχανία μόδας

-Καλύτερη πολιτική γραμμή και κανονισμοί που βελτιώνουν τις συνθήκες εργασίας, τους μισθούς και τα οικοσυστήματα

-Να ευδοκιμούν νέα επιχειρηματικά μοντέλα που μετρούν την επιτυχία σε κάτι περισσότερο από την ανάπτυξη

“Be Curious. Find Out. Do Something.”

Πηγή

Σχετικά

To "hustle porn" δεν είναι για όλους

To “hustle porn” δεν είναι για όλους

21 Ιανουαρίου, 2021
Χρησιμοποιούμε cookies στον ιστότοπό μας για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία. Κάνοντας κλικ στο “Αποδοχή”, αποδέχεστε τη χρήση…
Back to top