19 Μαρτίου: Παγκόσμια Ημέρα Ύπνου 2021

at 9:00 πμ
100
19 Μαρτίου: Παγκόσμια Ημέρα Ύπνου 2021

Τα οφέλη του ύπνου, με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Ύπνου 2021.

Η Παγκόσμια Ημέρα Ύπνου 2021 τιμάται την 19η Μαρτίου.

Με Υ κεφαλαίο, γιατί του αξίζει. Κι όμως, συχνά τον υποτιμάμε. Ο ύπνος είναι μια από τις πιο ζωτικές ανάγκες μας. Πολύ συχνά, όμως, καθυστερούμε να πάμε για ύπνο λόγω των υποχρεώσεων μας, της υπερέντασης που μας διακατέχει ή απλά επειδή δεν κλείνουμε το Netfix ή το Instagram. Ωστόσο, αυτή η συνήθεια μόνο καλό δεν κάνει, καθώς με αυτό τον τρόπο στερούμαστε τον ύπνο και τα πολυάριθμα οφέλη του.

-Ποια είναι αυτά;

Ας δούμε τα σημαντικότερα οφέλη. Ο ύπνος λειτουργεί ευεργετικά για την μνήμη, την μάθηση και την σκέψη, καθώς επίσης για το νευρικό και το ανοσοποιητικό μας σύστημα. Επιπλέον, συμβάλλει στην κυτταρική ανανέωση, την καλή λειτουργία του εγκεφάλου, τη ρύθμιση του μεταβολισμού και της θερμοκρασίας του σώματος.

Παράλληλα, βελτιώνει τη διάθεση, την συναισθηματική ευεξία και την κοινωνική μας συμπεριφορά. Γι’ αυτό, τόσο η ποσότητα, όσο και η ποιότητα του ύπνου διαδραματίζει πολύ σημαντικό ή, μάλλον, καθοριστικό ρόλο στη ζωή μας.

Η σημασία του ύπνου διαφαίνεται και από τις συνέπειες της έλλειψής του. Οι κυριότερες από αυτές είναι η υπνηλία, η κούραση, τα ακανόνιστα γεύματα, η δυσκολία στην συγκέντρωση και την μνήμη, η χαμηλή απόδοση στο διάβασμα και την εργασία, οι αλλαγές στη διάθεση ή η κακή διάθεση, τα αυξημένα επίπεδα άγχους.

Το υψηλό άγχος με τη σειρά του, επηρεάζει αρνητικά τον ύπνο, ως προς την ποιότητα και τη διάρκειά του και συνδέεται άμεσα με την αϋπνία.

Σύμφωνα με έρευνα που πραγματοποιήθηκε στις Ευρωπαϊκές χώρες, 1 στους 3 ενήλικες αντιμετωπίζει πρόβλημα ύπνου, ενώ επίσης έχει σημειωθεί γενικότερα τα τελευταία χρόνια μείωση στη μέση διάρκεια του ύπνου. Δεν πρέπει όμως να ξεχνάμε ότι η προτεινόμενη διάρκεια του ύπνου είναι 7 με 9 ώρες.

Μπορούμε να θεωρήσουμε τον ύπνο μας επαρκή όταν ξυπνάμε και νιώθουμε ανανεωμένοι, γεμάτοι ενέργεια και χωρίς να μας διακατέχει αίσθημα υπνηλίας μέσα στη μέρα.

Ένας τρόπος για να…ρυθμίσουμε τις σωστές ώρες του ύπνου μας είναι να προσπαθούμε να πηγαίνουμε κάθε βράδυ για ύπνο την ίδια ώρα περίπου και να ξυπνάμε κάθε πρωί επίσης την ίδια ώρα, με τη βοήθεια του ξυπνητηριού. Στην αρχή ίσως να είναι λίγο δύσκολο, αλλά ο οργανισμός μας θα συνηθίσει σε αυτό το πρόγραμμα, που με τις κατάλληλες ώρες, μόνο ωφέλιμο θα είναι.

Και λέμε τις κατάλληλες ώρες, επειδή η ώρα που πηγαίνουμε για ύπνο παίζει κι αυτή ρόλο. Δηλαδή, εάν κοιμηθούμε στις 3 και ξυπνήσουμε στις 12 το μεσημέρι, ναι μεν έχουμε συμπληρώσει 9 ώρες ύπνου, αλλά δεν είναι το ίδιο με το να ξαπλώσουμε στις 12 και να ξυπνήσουμε στις 9. Πράγματι, σε μια τέτοια περίπτωση θα ξυπνήσουμε πιο χορτάτοι και ορεξάτοι.

-Ναι αλλά δυσκολεύομαι να κοιμηθώ το βράδυ.

Φυσικά, αυτό είναι κάτι που μας συμβαίνει συχνά. Γι’ αυτό συγκεντρώσαμε μερικά tips που βοηθούν να πέσουμε για ύπνο πιο εύκολα… Πρώτα απ’ όλα, είναι σημαντικό να αδειάσουμε και να καθαρίσουμε όχι μόνο το κρεβάτι, αλλά και όλο το χώρο στον οποίο κοιμόμαστε. Παράλληλα, είναι καλό να αερίσουμε το χώρο πριν ξαπλώσουμε για δύο λόγους.

Πρώτον, για να ανανεωθεί ο αέρας και να «καθαρίσει η ατμόσφαιρα». Δεύτερον, για να δροσιστεί το δωμάτιο. Είναι αποδεδειγμένο ότι οι χαμηλότερες θερμοκρασίες ευνοούν τον ύπνο σε αντίθεση με τις υψηλές. Εντάξει, δεν εννοούμε να παγώσετε, αλλά πάντως αποφύγετε να ξαπλώσετε με αποπνικτική ατμόσφαιρα. Επίσης, πολλοί από εμάς, κοιμούνται ευκολότερα στο σκοτάδι και με ησυχία.

Μία άλλη παράμετρος, που έχει συζητηθεί αρκετά, είναι η γυμναστική. Η αλήθεια είναι ότι η γυμναστική συμβάλλει στον καλό ύπνο όταν ασκούμαστε μέσα στη μέρα, αλλά όχι πριν πάμε να ξαπλώσουμε, καθώς θα έχουμε υπερένταση.

Συνεπώς, προτιμήστε η έντονη άσκηση να απέχει 3 ώρες από τον ύπνο. Επίσης, αποφύγετε τα βαριά γεύματα πριν πάτε να ξαπλώσετε, γιατί η πέψη χρειάζεται χρόνο για να ολοκληρωθεί, επομένως ο οργανισμός δεν θα μπορέσει να ηρεμήσει.

Τέλος, εάν δυσκολευόμαστε να κοιμηθούμε για αρκετή ώρα είναι προτιμότερο να σηκωθούμε από το κρεβάτι και να κάνουμε κάτι άλλο, που θα μας κάνει να χαλαρώσουμε και να νυστάξουμε, όπως το να διαβάσουμε ένα βιβλίο ή να ακούσουμε μουσική.

Οπότε, πάρτε μια βαθιά ανάσα, αδειάστε το μυαλό σας, χαλαρώστε και απολαύστε τον ύπνο και τα οφέλη του!

Της Ελένης Παπαβέντση

 

Πηγή

Σχετικά

Back to top